Risk, Compliance & Veiligheidszaken

Coöperatie VGZ opereert als tweede zorgverzekeraar van Nederland in een dynamische markt van verzekerden, zorgaanbieders, de overheid en andere stakeholders. Om in deze markt onze doelen te realiseren, in te springen op kansen en te blijven verbeteren, is lef en ondernemerschap nodig. Tegelijkertijd moeten we als financiële dienstverlener rekening houden met flink veel wet- en regelgeving en een markt die vraagt om transparantie. In deze dynamiek hebben we te maken met financiële en operationele risico’s. Risk, Compliance & Veiligheidszaken heeft de taak om deze risico’s samen met het management te identificeren en te adviseren over passende beheersmaatregelen. Maar ook om aan de bel te trekken voor het ergens misgaat.

Wie zijn wij en wat doen wij
Risk, Compliance & Veiligheidszaken is betrokken bij alles wat te maken heeft met risico’s en fraudebeheersing . Samen met het management houden wij de bedrijfsvoering beheerst. Enerzijds door het management te adviseren bij impactvolle zaken, anderzijds door te monitoren wat er binnen de organisatie gebeurt. We opereren in de rol van trusted advisor en geven advies wat het management niet wil en kan negeren. Dat doen wij gevraagd en ongevraagd. De uitdaging is om dit op zo’n manier te doen, dat niet het gevoel ontstaat dat we alles altijd maar tegenhouden. Want we willen vooral tijdig meedenken over wat er – binnen de kaders van wet- en regelgeving – wél mogelijk is.

Schakelen tussen strategie en operatie
Dat vraagt van ons dat wij ons advies goed kunnen uitleggen en kunnen schakelen tussen verschillende organisatielagen en (keten)processen. Dat wij strategische vraagstukken kunnen behandelen, maar ook antwoord hebben op operationele kwesties. Dat we collega’s kunnen helpen met het identificeren van risico’s en het adviseren over in te zetten beheersmaatregelen, zonder dat wij de implementatie voor onze rekening nemen. Dit blijft de verantwoordelijkheid van het management. Alleen op deze manier kunnen objectief monitoren of de risico’s voldoende worden beheerst. Gelukkig hebben wij een sterk team met specialisten. Betrokken collega’s die in een goede sfeer samenwerken en elkaar aanvullen.

Boeiend werk, met een branchebrede stem
Wij zijn rechtstreeks, maar onafhankelijk, onder de Raad van Bestuur gepositioneerd. Daardoor horen en zien we ontzettend veel binnen de organisatie, maar hebben we ook branchebreed een stem. Daarmee kunnen we het verschil maken in het zorgveld, iets wat ons werk ontzettend boeiend maakt!

Staf vacatures

Jouw recruiter

MaschavanHouten.jpg

Mascha van Houten
06-42359353
mascha.vanhouten@vgz.nl 

 vbImgVacanciesSocialTwittervbImgVacanciesSocialLinkedin

 

Een kijkje in de keuken van onze trotse collega's

Hoe krijgen we de kosten van zorg omlaag, als het eigenlijk alleen maar duurder wordt? Hoe wordt de financiering van zorg begrijpelijk en transparant voor klanten als het ook gewoon complex is?Hoe wordt het systeem van de zorg weer 'menselijk'? Hoe halen we de 'verspilling' uit de zorg als verschillende dingen voor verschillende mensen belangrijk en juist 'zinnig' zijn? Kortom werken bij Coöperatie VGZ betekent werken aan complexe en interessante vraagstukken. Wij hebben onze collega's gevraagd naar projecten waar ze met veel plezier aan hebben gewerkt en trots op zijn. Hieronder kun je hun voorbeelden vinden.

VGZ-Werken-bij-overleg-BHo-6028-310x148 - kopie.jpg

Werkzaamheden in brancheverband

Mijn werk bij Cooperatie VGZ heeft impact. 

Jurre Horsels, Corporate Information Security & Privacy Officer

Bij Zorgverzekeraars Nederland heb ik een uniforme maatregel ingericht die voor de hele branche geldt. Daarnaast neem ik actief deel aan initiatieven van Binnenlandse Zaken op het gebied van cybersecurity. Omdat je vanuit de nummer twee zorgverzekeraar in Nederland werkt, kun je impact maken op beleid en keuzes in de omgeving waar de organisatie in acteert. 

Lees verdervbImgVacanciesSocialLinkedinvbImgVacanciesSocialTwitter

VGZ-Werken-bij-overleg-BHo-5833-310x148 - kopie.jpg

Werkzaamheden in de keten van de organisatie

Momenteel wordt het door ons ingerichte systeem als een good practice gezien door de toezichthouder.

Arno Kroese, Senior Risk & Compliance Officer 

Eind 2012 werd Coöperatie VGZ geconfronteerd met een aanwijzing van de Nederlandse Zorgautoriteit (NZa; toezichthouder op de zorgbranche) omdat wij onvoldoende in staat waren de rechtmatigheid en doelmatigheid van gedeclareerde zorgkosten aan te tonen. 

Lees verdervbImgVacanciesSocialLinkedinvbImgVacanciesSocialTwitter

VGZ-Werken-bij-bespreking-BHo-2802-310x148 - kopie.jpg

PRA vermogen beheren

Ik ben er trots op dat ik met de input van mijn collega's dit resultaat heb bereikt

Miriam van Herpen, Assistent Cashmanager

In een Proces Risico Analyse wordt vastgelegd hoe de risico's van proces beheerst worden. De oude PRA vermogen beheren was heel erg operationeel, uitgebreid en op werkprocesniveau ingericht. Het iedere kwartaal testen van de beheersmaatregelen was omslachtig en tijdrovend.

Lees verdervbImgVacanciesSocialLinkedinvbImgVacanciesSocialTwitter

Laatste blogberichten

  • Ook Coöperatie VGZ doet aan topsport!

    Naast haar werk bij Coöperatie VGZ en haar studie ook topsporter. Ilhame is afgelopen augustus Wereldkampioene Taekwon-do geworden. Lees haar verhaal!
    Geschreven door op 15 september 2017
  • Gamen onder werktijd

    Bij veel bedrijven is het ongepast om onder werktijd spelletjes te spelen. Het is immers serious business. Bedrijfsresultaten, risico’s, de strategie, klanttevredenheid, allemaal hele serieuze dingen. Daar speel je geen spelletjes mee! Maar wat nou als je met een serious game veel betere resultaten haalt? En wat als je met veel meer plezier die vervelende klus kunt doen?
    Geschreven door Hugo Kaat op 07 september 2017
  • Compliance als enabler voor innovatie en marketing

    Ik ben ervan overtuigd dat wij als zorgverzekeraar diezelfde combinatie van innovatie en marketing moeten maken. Willen we de zorg in Nederland betaalbaar houden, dan moeten we innovatief zijn. Zorg moet zinnig zijn én blijven, ook in de toekomst.
    Geschreven door op 14 juli 2017
  • Het Social Media team en VGZ – een halfjaar later

    Superieure klantbeleving begint met er zijn voor de klant op het moment en op de manier waarop zij dat wilt, en soms is dat op zondagavond via een Twitter- of Facebookbericht.
    Geschreven door Johan van den Brink op 26 juni 2017
  • Vliegende sprints in de klantmissie

    Bij VGZ zijn we steeds op zoek naar hoe we dingen beter kunnen doen voor onze klanten, en hoe we onze klanten veel meer kunnen betrekken bij de dingen die we doen.
    Geschreven door Marjolijn van der Wielen op 25 mei 2017