Marjolijn

  • Vliegende sprints in de klantmissie

    Bij VGZ zijn we steeds op zoek naar hoe we dingen beter kunnen doen voor onze klanten, en hoe we onze klanten veel meer kunnen betrekken bij de dingen die we doen. Om snel en goed in te kunnen spelen om klantbehoeften, en de klantbeleving enorm te verbeteren, zijn we nu gestart met werken in zogenaamde klantmissie teams. Dit zijn multifunctionele teams met collega's vanuit allemaal verschillende hoeken. O.a. marketing & propositie, business intelligence, klantcontact & operatie, en vanuit Datacare een informative analyst. In zo’n team van maximaal 9 personen, kun je dan een vebetering van kop tot staart aaanpakken en uitvoeren. Voorlopig missen we nog een groot deel van Datacare, zodat we niet helemaal autonoom kunnen opereren, maar dat gaat over een aantal maanden veranderen. De vier missieteams die nu gestart zijn, gaan vooral alvast ervaringen opdoen, om dit straks in veel grotere setting te kunnen neerzetten.

    Ik mag (tijdelijk) product owner zijn van zo’n klantmissie. In deze missie gaan we werken aan verrassend gemakkelijke processen rondom zorg. Het gaat voornamelijk om declareren en vergoeden. En de klantvraag vooraf kunnen beantwoorden: als ik zorg gebruik, wordt dan de rekening betaald? Super om hier aan mee te kunnen werken en te ervaren hoe het is om met zo’n team op agile wijze met scrum aan de slag te gaan. We werken in zogenaamde sprints. Dat zijn periodes van 3 weken, en na die 3 weken lever je daadwerkelijk een aantal producten op. Die producten presenteer je vervolgens naar je stakeholders in een sprintdemo. Onlangs was onze eerste sprintdemo. Heel spannend natuurlijk! Het is goed gegaan. De doelen die we ons als team hadden gesteld, zijn allemaal behaald. Ik ben heel trots op het feit dat dit team binnen 3 weken voelt als een echt team, dat iedereen zich al kritisch durft uit te spreken, dat het lijkt of we al veel langer samenwerken en op de resultaten die we behaald hebben. Maar dan is het niet klaar, want direct na de sprintdemo, start je met de volgende sprint en daar zitten we nu dus middenin.

    Belangrijk is dat we gaan regelen dat we heel kort cyclisch klantfeedback ophalen. Echt testen bij de klant wat hij ervan vindt, voordat we het helemaal uitwerken en bouwen. Juist dingen maken omdat de klant erom vraagt, op een manier zoals de klant dit graag ziet. Veel korter op de klant zitten dus en de klant betrekken bij de dingen die we doen.

    Het was gek om mijn oude afdeling (Zorgadvies & Bemiddeling) even achter te laten en voor een aantal maanden over te dragen aan een collega. Aan de andere kant slokt deze klantmissie je zo direct op, en geeft deze zoveel energie, dat dit ook weer snel naar de achtergrond gaat. Nou, ik “sprint” snel weer verder! 

    door Marjolijn geplaatst op donderdag 25 mei 2017 10:09:00 Reacties (0)

    Reacties op het blogbericht

    Plaats uw reactie

    Velden met een * zijn verplicht.