Medisch Specialistische Zorg

Zorg wordt duurder, enerzijds door steeds meer behandelmogelijkheden voor de (oudere) patiënt, anderzijds door duurdere medicatie en ingrepen. Toch willen wij dat al onze verzekerden de zorg krijgen die ze nodig hebben. Medisch Specialistische Zorg maakt daarom zo goed mogelijke inkoopafspraken met ziekenhuizen en zelfstandige behandelcentra. Maar we doen meer: samen met het zorgveld gaan we in gesprek om te kijken hoe we de zorg anders kunnen organiseren. Zodat deze betaalbaar blijft voor iedereen, nu en in de toekomst. Wat ons werk de moeite waard maakt? De helft van de kosten die wij als zorgverzekeraar maken, gaat naar ziekenhuiszorg. Hoe lager die kosten, hoe lager de premies en zorgkosten van onze 4,2 miljoen verzekerden.

Wie zijn wij en wat doen wij
Bij Medisch Specialistische zorg kopen we alle ziekenhuiszorg en zorg bij zelfstandige behandelcentra in. Denk hierbij aan acute zorg - spoedeisende hulp na bijvoorbeeld een auto-ongeluk, electieve zorg - geplande zorg, zoals een heupoperatie, en chronische zorg - controles, medicatie bijstellen, opvang van complicaties, etc. Onze inkoop rust op drie pijlers: betaalbaarheid, kwaliteit en klantbeleving. Met de gegevens die wij terugkrijgen van andere afdelingen, zoals Data Care en Medisch Advies, gaan we in gesprek met ziekenhuizen over tarieven, maar ook over tal van andere zaken. Samen gaan we op zoek naar vernieuwingen in de zorg, die de kosten beperken en de kwaliteit verhogen.

Echt iedere dag is anders
Zorginkoop staat niet op zichzelf, maar in sterke verbinding met de rest van onze organisatie. Wij onderbouwen onze onderhandelingen met data vanuit Business Intelligence, bijvoorbeeld over de doelmatigheid van zorg in een ziekenhuis. De afspraken die wij maken moeten bekend zijn bij Declaratieservices en Controles, zodat ziekenhuizen de juiste zorg krijgen uitbetaald. Ook extern hebben we ontzettend veel stakeholders, zoals Raden van Bestuur van ziekenhuizen, artsen, patiëntenverenigingen en de Consumentenbond, waarmee we praten over verbeterprojecten, nieuwbouw, fusies en samenwerking. Iets wat ervoor zorgt dat echt iedere dag een andere dag is. Hectisch is het daardoor regelmatig, maar saai is het nooit!

Een hecht team dat werkt aan hetzelfde resultaat
Ondanks dat je als inkoper best een individuele functie hebt, werk je nooit alleen en heb je echt een hechte basis waarop je kunt terugvallen. Een keer per week komen we allemaal samen op kantoor en delen we ervaringen, nieuws en ontwikkelingen met elkaar. Samen dragen we de verantwoordelijkheid voor alle regio's, als team behalen we resultaat. We zijn dan ook pas klaar als iedereen klaar is. Hoe dat komt? Iedereen voelt dat we hier werk doen wat er toe doet. Zorg is niet alleen belangrijk voor onze organisatie, of onze verzekerden, maar voor iedereen in Nederland. En dat willen wij gewoon zo goed mogelijk geregeld hebben!

 

Zorg vacatures

Jouw recruiter

pasfoto recruiter Bart.jpg

Bart Groeliken
06-18252802
b.groeliken@vgz.nl

 vbImgVacanciesSocialTwittervbImgVacanciesSocialLinkedin

Een kijkje in de keuken van onze trotse collega's

Hoe krijgen we de kosten van zorg omlaag, als het eigenlijk alleen maar duurder wordt? Hoe wordt de financiering van zorg begrijpelijk en transparant voor klanten als het ook gewoon complex is?Hoe wordt het systeem van de zorg weer 'menselijk'? Hoe halen we de 'verspilling' uit de zorg als verschillende dingen voor verschillende mensen belangrijk en juist 'zinnig' zijn? Kortom werken bij Coöperatie VGZ betekent werken aan complexe en interessante vraagstukken. Wij hebben onze collega's gevraagd naar projecten waar ze met veel plezier aan hebben gewerkt en trots op zijn. Hieronder kun je hun voorbeelden vinden.

VGZ-Werken-bij-overleg-BHo-6028-310x148 - kopie.jpg

Differentiatie inkoopwaarden

Er liggen veel uitdagingen en je kunt echt verbeteringen realiseren.

Erwin Hol, Paramedische Zorg

Zorgverzekeren is niet eenvoudig. Zo zijn er ruim 40.000 codes voor behandelingen, ruim 180.000  zorgaanbieders en werken we met ruim 60 typen polissen voor alleen al de basisverzekering. Het is onze taak om dit bij elkaar te brengen en uit te leggen aan klanten.

Lees verdervbImgVacanciesSocialLinkedinvbImgVacanciesSocialTwitter

VGZ-Werken-bij-bespreking-BHo-2802-310x148 - kopie.jpg

Klantwensen vertalen naar zinnige zorg

Jouw bijdragen kan voor klanten het verschil maken!

Joyce Leijen, Procescoördinator Klantadviseurs

Klantadvies is het eerste aanspreekpunt voor mensen met vragen over Zorg in Natura (ZIN). Wij hebben nog echt contact met de cliënten en horen direct waar behoefte aan is. Het mooiste is dat we daar vervolgens op in kunnen spelen. 

Lees verdervbImgVacanciesSocialLinkedinvbImgVacanciesSocialTwitter

VGZ-Werken-bij-lopen-BHo-2989-310x148 - kopie.jpg

Zelfonderzoek GGZ-instellingen

Coöperatie VGZ is een plek waar veel gebeurt en dat maakt mijn werk enorm leuk!

Jan van Dam, Specialist Controles

Als zorgverzekeraar controleren wij GGZ-instellingen op de rechtmatigheid van zorgverlening en declaraties. In het verleden benaderden we iedere instelling los, stelden we bij iedere instelling vragen van achter ons bureau en werkten we met losse lijstjes en Excel-bestanden. 

Lees verdervbImgVacanciesSocialLinkedinvbImgVacanciesSocialTwitter

Laatste blogberichten

  • Ook Coöperatie VGZ doet aan topsport!

    Naast haar werk bij Coöperatie VGZ en haar studie ook topsporter. Ilhame is afgelopen augustus Wereldkampioene Taekwon-do geworden. Lees haar verhaal!
    Geschreven door op 15 september 2017
  • Gamen onder werktijd

    Bij veel bedrijven is het ongepast om onder werktijd spelletjes te spelen. Het is immers serious business. Bedrijfsresultaten, risico’s, de strategie, klanttevredenheid, allemaal hele serieuze dingen. Daar speel je geen spelletjes mee! Maar wat nou als je met een serious game veel betere resultaten haalt? En wat als je met veel meer plezier die vervelende klus kunt doen?
    Geschreven door Hugo Kaat op 07 september 2017
  • Compliance als enabler voor innovatie en marketing

    Ik ben ervan overtuigd dat wij als zorgverzekeraar diezelfde combinatie van innovatie en marketing moeten maken. Willen we de zorg in Nederland betaalbaar houden, dan moeten we innovatief zijn. Zorg moet zinnig zijn én blijven, ook in de toekomst.
    Geschreven door op 14 juli 2017
  • Het Social Media team en VGZ – een halfjaar later

    Superieure klantbeleving begint met er zijn voor de klant op het moment en op de manier waarop zij dat wilt, en soms is dat op zondagavond via een Twitter- of Facebookbericht.
    Geschreven door Johan van den Brink op 26 juni 2017
  • Vliegende sprints in de klantmissie

    Bij VGZ zijn we steeds op zoek naar hoe we dingen beter kunnen doen voor onze klanten, en hoe we onze klanten veel meer kunnen betrekken bij de dingen die we doen.
    Geschreven door Marjolijn van der Wielen op 25 mei 2017