Lancering internet label Bewuzt en nieuwe propositie UMC

Eén van de zaken waar we ons bij propositiemarketing doorlopend mee bezig houden, is het vertalen van wensen uit de markt naar nieuwe producten en diensten of het verbeteren van bestaande. Dit doen we voor zowel de merken van Coöperatie VGZ, als voor strategische partners als Univé. Een mooi voorbeeld van nieuwe producten is de lancering van Bewuzt, ons internetlabel. Dit is echt ontstaan naar aanleiding van signalen uit de markt. Zo zagen we vergelijkingssites enorm opkomen. En de doelgroep die daar gebruik van maakt anders is dan die van onze meer traditionele labels. Deze mensen zijn vooral online georiënteerd, over het algemeen wat jonger en relatief gezond, waardoor zorg en zorgverzekeringen niet heel hoog op hun agenda staan. Het zijn voornamelijk de switchers, die op 31 december, de laatste dag dat ze kunnen wisselen, nog snel een zorgverzekering kiezen via een vergelijkingssite.

Daarvoor hebben we gekeken wat voor de potentiele verzekerden de belangrijkste overweging zijn om te kiezen voor een zorgverzekering. Een ruime landelijke dekking op het gebied van bijvoorbeeld fysiotherapie was zo’n criterium. Dit naast eenvoudige keuzemogelijkheid in de aanvullende verzekeringen. Samen met de divisie Zorg hebben we dan ook gekeken hoe we dit konden realiseren. En hoe het pakket er verder uit moest komen te zien. En met Klantenservice & Operatie hebben we gekeken naar wat de impact van dit nieuwe online product zou zijn op de vragen die er binnen zouden komen. Ook de premie is voor deze doelgroep een belangrijke factor in het aankoopproces, dus hier hebben we met verschillende experts naar gekeken. Met Bewuzt hebben we als eerste label no-claim en stapelkorting geïntroduceerd. Iets wat in andere sectoren al wel gebruikelijk was, maar binnen de zorgmarkt nog helemaal nieuw.

Het was een heel traject, wat veel tijd, inspanning en afstemming heeft gekost, maar het resultaat mag er zijn. We staan al jaren in de top 3 van zorgverzekeringen op Independer en hebben meerdere prijzen gewonnen. Het is mooi om te zien dat onze vertaling van geluiden uit de markt zo’n goed resultaat heeft opgeleverd!

Luisteren naar klantwensen was ook de rode draad bij de doorontwikkeling van ons merk UMC. Een verzekering voor medewerkers van Universitair Medisch Centra, die we al jaren verzorgden. Hierbij zagen we dat langzaam maar zeker steeds minder mensen zich via hun werkgever verzekerden bij ons. Het signaal voor een grootschalig onderzoek onder alle medewerkers van UMC’s - of ze nu wel of niet bij ons verzekerd waren – waarbij we hebben gevraagd wat we anders moesten doen.

Dit onderzoek leverde mooie inzichten op, bijvoorbeeld dat de doelgroep zichzelf als zorgexpert ziet. Ze werken immers in de zorg, weten zelf precies hoe ze zorg aanpakken en wat ze nodig hebben. Goed advies van onze kant was niet nodig, keuzevrijheid in de aanvullende verzekering echter wel. Deze wetenschap heeft geleid tot een aanpassing van de structuur van de verzekering. De basisverzekering bleef hetzelfde, maar in de aanvullende verzekering zijn we overgestapt van totaalpakketten naar losse pakketten. Daarnaast krijgen mensen nu voor sommige zorgsoorten een budget, in plaats van een standaard aantal behandelingen of een vergoeding per behandeling. We horen niet alleen dat de stappen die we gezet hebben gewaardeerd worden, maar het aantal verzekerden stijgt ook weer!

Net als bij de lancering van Bewuzt, hebben we voor de aanpassing van de UMC-verzekering, samengewerkt met allerlei afdelingen en expertises. En eigenlijk geldt voor alles wat we doen, we werken altijd in multidisciplinaire teams. Los van wat ik zelf kan, kan ik altijd een beroep doen op alle kennis die we hier in huis hebben. En zodra we de doelstelling duidelijk hebben, denken alle partijen mee over de beste, haalbare aanpak. Dat vind ik een heel mooi aspect van het werken bij VGZ in het algemeen, maar op mijn positie in het bijzonder.

Natuurlijk komt er, in een complexe organisatie als Coöperatie VGZ is, politiek bij kijken. Dat is altijd hard werken en je moet kunnen blijven geloven in je idee, ondanks kritiek van buitenaf. Maar als dat lukt en je zet een mooi resultaat neer, dan is dat fantastisch. Er komt heel veel samen op deze plek binnen de organisatie en dat maakt mijn werk ontzettend interessant!

Joos van den Eerenbeemt - Senior Propositie Marketeer

Marketing & Verkoop vacatures

Jouw recruiter

Mascha van Houten 65x65.jpg

Mascha van Houten
06-42359353
mascha.vanhouten@vgz.nl 

 vbImgVacanciesSocialTwittervbImgVacanciesSocialLinkedin