Jouw carriere
Loopbaanontwikkeling

Agile werken

Sneller en meer zichtbare resultaten boeken voor de klant. Dat is wat we bereiken met Agile werken. Een methode waarbij we met kleinere teams, aan kleinere projecten, met kortere doorlooptijden werken.

Agile werken

De basis van Agile werken zijn de klantmissieteams. Het zijn multidisciplinaire teams die uit specialisten van verschillende expertises bestaan. Van content en communicatie tot IT. Samen zijn zij verantwoordelijk voor een concrete klantmissie. Zo is het klantmissieteam ‘Verrassend gemakkelijke basisprocessen’ verantwoordelijk voor verrassend efficiënte en correcte processen.

Missieleider

Eén van de experts binnen het klantteam is de missieleider. Hij of zij is de aanvoerder van het team en werkt zelf ook mee binnen het team. Als missieleider is hij niet alleen verantwoordelijk voor de doelstellingen van de klantmissie, maar hij bepaalt ook de backlog (een soort to do lijst) en bepaalt de prioritering van taken voor het hele klantmissieteam.

Scrummaster

Elk team kent naast de missieleider ook een scrummaster. Dit is een expert uit het team die agile werken door en door kent. Hij of zij zorgt ervoor dat het team op de juiste manier werkt volgens de afgesproken methodiek. Hierdoor kan het klantmissieteam maximale waarde creëren.

Expertteam

Alle experts uit de klantmissieteams zijn daarnaast ook onderdeel van een expertteam met collega’s uit dezelfde discipline. De expertteams worden aangestuurd door een expertleider. Deze expertleider is verantwoordelijk voor de kwaliteit en kennis van de experts en beoordeelt de experts ook. De expertleider is dan ook een hiërarchisch leidinggevende. Net zoals alle experts is ook de expertleider onderdeel van één van de klantmissieteams.

Cluster

Het cluster is een verzameling van klantmissieteams met gelijksoortige klantmissies. Denk bijvoorbeeld aan een cluster Zakelijk. Een cluster bestaat uit maximaal 15 teams en wordt aangestuurd door de clusterleider. Hij of zij zorgt voor afstemming tussen de klantmissieteams en geeft inhoudelijk richting, stelt prioriteiten over de klantmissies heen en zorgt voor het delen van kennis en inzichten.

Waarom Agile?

Door Agile te werken zijn de lijnen kort en zijn er minder afstemmomenten nodig. Hierdoor zijn we beter wendbaar en kunnen we snel, met aansprekende resultaten beter inspelen op de steeds veranderende behoefte van de klant.

Een kijkje in de keuken van onze expertteams

Doordat onze marketingcollega’s in multidisciplinaire agile teams werken, verbreden zij hun kennis en ervaring iedere dag. Maar we vinden het ook belangrijk dat onze collega’s zich blijven verdiepen en ontwikkelen binnen hun eigen discipline. Dit doen zij in hun expertteam.

Joos (Expertleider Propositie en Doelgroepontwikkeling), Martin (Expertleider Digital, Social en Mobiel) en Ruud (Expertleider Content en Communicatie) vertellen hoe zij hun teamleden helpen zichzelf te ontwikkelen. Bekijk de filmpjes hieronder.