Traineeships bij VGZ
Over VGZ

Over Coöperatie VGZ

Coöperatie VGZ is één van de grootste zorgverzekeraars zonder winstoogmerk van Nederland. Onze mensen vormen een enthousiaste, informele en jonge organisatie die samen werken aan een gezonder Nederland. Elke dag weer.

Het Social Media team en VGZ – een halfjaar later

Superieure klantbeleving begint met er zijn voor de klant op het moment en op de manier waarop zij dat wilt, en soms is dat op zondagavond via een Twitter- of Facebookbericht. Een mentaliteit die binnen het Social Media team heel gewoon is, maar waar ik als nieuwe manager van dit team toch nog wel even aan moest wennen. Ook op mijn vraag of wij gewoon op de feestdagen doorwerken werd ik even raar aangekeken en kreeg ik terug: “ja natuurlijk, social gaat nooit dicht”.

In november 2016 was de kogel door de kerk: we gaan ein-de-lijk het social media team formaliseren, na een aantal jaar social ‘erbij’ te hebben gedaan is dan toch besloten om hier de verdiende aandacht aan te geven. Geen moment te vroeg want onze klanten bevragen ons massaal via Facebook en Twitter. Zonder hier teveel cijfers neer te zetten zien we een verdubbeling van het klantcontact via social in januari 2017 ten opzichte van 2016, en zelfs een verdriedubbeling(!) in maart. Uiteraard zet dit druk op onze reactietijden, waar je normaal als bedrijf binnen twee uur zou willen reageren op een bericht via social loopt het door deze onvoorziene drukte opeens in de dagen. 

Daarom ben ik als manager, die dan toch een slapeloze nacht of twee heeft bij het zien van deze cijfers, ontzettend blij dat wij als organisatie hier ook daad bij het woord voegen. Wij gaan namelijk op zeer korte termijn uitbreiden om onze belofte van een superieure klantbeleving waar te kunnen maken.

Om ons heen zie ik ook steeds meer partijen geïnteresseerd en aansluiten bij overleggen waar social op de agenda staat. Commercie, Corporate Affairs, Data Care, HR, RCV, iedereen denkt graag mee hoe we de social mentaliteit op de juiste manier kunnen uitdragen richting onze klanten. 

Als ik dan nu kijk waar het Social Media team staat ten opzichte van een halfjaar geleden, dan voel ik eigenlijk heel veel trots dat wij dit als organisatie, samen, hebben neergezet. And we’re just getting started.