Traineeships bij VGZ
Over VGZ

Over Coöperatie VGZ

Coöperatie VGZ is één van de grootste zorgverzekeraars zonder winstoogmerk van Nederland. Onze mensen vormen een enthousiaste, informele en jonge organisatie die samen werken aan een gezonder Nederland. Elke dag weer.

Nationale traumadag

In het Elisabeth-TweeSteden Ziekenhuis in Tilburg wordt ieder jaar de Nationale Traumadag georganiseerd. Dit is een terugkerend evenement dat in samenwerking met allerlei partijen steeds in een ander traumacentrum in Nederland georganiseerd wordt. Dit jaar waren we vanuit VGZ aanwezig met een aantal collega’s, om de bezoekers te vragen “Wat kunnen wij voor u doen?”

Met ons team willen we graag realiseren dat onze klanten ons als een persoonlijke gids in de complexe zorgwereld gaan zien. We waren er daarom vooral in geïnteresseerd wat bezoekers van hun zorgverzekeraar verwachten als zij zorg nodig hebben. We hadden twee tekenaars mee genomen om de antwoorden van de bezoekers in een getekend wandverslag uit te werken.Dat leverde een hele wand vol mooie input op. Het tekenen van de wand trok de aandacht, waardoor veel mensen stil bleven staan bij onze stand. Mensen waren echt bereid met ons mee te denken, maar vonden het vaak ook best een moeilijke vraag. Gelukkig hoorden we heel regelmatig dat het allemaal goed gaat, dat het goed geregeld is en dat we vooral zo door moeten gaan. Dat is heel fijn, maar ook prettig dat er goede tips tussen zaten. Zo gaven mensen aan:

  • Maak het persoonlijk! Vraag mij eens hoe het met mij gaat na bijvoorbeeld een ziekenhuisbezoek, maar stimuleer ook dat ik in de zorg geen nummer ben door te zorgen dat de arts gewoon tijd aan mij kan besteden.
  • Vraag mij eens wat ik van de zorg of de zorgaanbieder vind. VGZ geeft immers veel geld uit namens mij, dan wil je toch weten wat ik ervan vond.
  • Veel mensen gaven aan dat zij niet weten dat ze ook in de zorg kunnen kiezen uit verschillende zorgaanbieders of mogelijkheden om de voor hen benodigde zorg te krijgen, of als ze het wel weten vinden ze dat spannend. Belangrijk dus dat wij mensen laten weten dat zij die keuzevrijheid hebben, en zorgen dat zij tools hebben om de juiste keuze te maken.
  • Qua vergoedingen wil men vooral geen verrassingen krijgen. Als je ineens zorg nodig hebt, dan wil je gewoon dat dit goed geregeld is want zelf ben je alleen bezig met weer gezond worden. Maar ook bijvoorbeeld pro-actief wijzen op bepaalde vergoedingen of zorg die je aansluitend nodig zou kunnen hebben. Adviseren op basis van zorggebruik.
  • Veel mensen zijn niet bekend met onze services als Zorgadvies en Bemiddeling, waarin we kunnen helpen met kiezen in de zorg, met wachtlijstbemiddeling of een second opinion. Daar valt dus nog wat te winnen.
  • En misschien moeten we eens bij onze zuiderburen gaan kijken, want er werd lovend gesproken over de zorg in België. Ondanks dat deze als minder luxe ervaren wordt is men er wel heel tevreden over. Geen onnodige poespas dus goedkoper, en vaak veel sneller.

Het was ontzettend leuk om samen met collega’s in gesprek te gaan met al deze mensen. Het heeft mooie inzichten opgeleverd waarmee we verder kunnen werken aan een betere beleving voor onze klanten. Mooi dat veel van de tips ook heel goed aansluiten bij het samen zinnig bezig zijn. Steeds meer betrekken we (potentiële) klanten pro-actief. Zo zijn we laatst ook de straat op gegaan om mensen om hun mening te vragen, en gebruiken we social media om nieuwe dingen te toetsen. Luisteren naar de klant en pro-actief betrekken, hoe leuk om daarmee bezig te zijn! Ik krijg er samen met mijn collega’s in het team ontzettend veel energie van. Op deze manier wordt werken iedere keer steeds weer leuker en van meer toegevoegde waarde!